azas analisis teknikal ( sebuah pengantar )


ketika kami masih muda dan baru memulakan bermain main forex, buku setebal 550 halaman dengan judul technical analysis of the financial market karya john j murphy adalah buku yang sepertinya menjadi jimat bagi para pelaku pasar. waktu itu, perkhidmatan maklumat masih sangat mahal, dan boleh dibilang internet belum lahir.

di pejabat kami ada beberapa kumpulan dengan ahli masing-masing. sebagai pendatang baru kami berusaha berteman dengan siapa saja. Dengan keramahan kami mulai akrab dengan trader senior, namanya bapak hussein. ia menawarkan buku itu kepada kami sambil berkata "baca, belajar, dan semak baik baik buku jj murphi ini, jika anda ingin berjaya. tapi maaf anda hanya boleh baca buku ini disini, kami tidak izinkan anda membawa pulang atau memfotokopinya."

waktu itu kami sedang kuliah dan buku itu hampir dua kali ganda wang saku bulanan kami. isi bukunya sangat bagus, penjelasanya sangat jelas. sekarang banyak buku ini kita baca di internet. percuma beruntunglah ada kemajuan zaman. pola yang akan dibincangkan dengan penjelasan yang sederhana pola pola ini sangat asas dan umum sehingga hampir setiap pelaku pasar menggunakanya.