konsep asas dagangan niaga hadapan


sistem margin

 

margin wang yang dijamin. jadi seseorang yang mahu membuat pertukaran mesti mempunyai sedikit wang dalam akaun sebelum boleh berurus niaga.


kontrak standard

diniagakan kontrak standard, nilai sesuatu kontrak telah ditetapkan, jadi peniaga masing-masing hanya perlu menyatakan bilangan unit kontrak dan unit kontrak yang digunakan adalah 1 lot.


tahap kecairan

Kecairan adalah istilah yang menggambarkan betapa cepat akan dibayar. jika pelabur ingin melepaskan broker saham dan beliau terpaksa menunggu tiga hari sebelum mereka boleh menerima wang tunai. tetapi seorang peniaga niaga hadapan hanya perlu mengisi pengeluaran dan akan menerima wang tunai dalam akaun bank beliau pada hari yang sama.

memanfaatkan

memanfaatkan adalah satu fenomena apabila peniaga-peniaga niaga hadapan untuk berdagang kontrak tukaran mata wang asing bernilai AS $ 100,000 dengan deposit hanya AS $ 1,000.

peluang dua-cara

faedah perdagangan niaga hadapan adalah peluang dua hala. apabila harga saudagar yang lebih tinggi akan mengambil; kedudukan dan akan menutup atau menjual kedudukan selepas harga tidak kenaikan kukuh lagi. tetapi sebaliknya apabila harga telah menurun peniaga akan mengambil kedudukan dan akan mengambil kedudukan panjang selepas harga tidak turun lagi